Groep 1-2-3

Onze schooldag begint elke ochtend om 8.30 uur en eindigt om 14.00 uur. We werken namelijk met een continurooster, zodat alle dagen gelijk zijn. Onze juffen zijn juf Lisanne en juf Roos.

Groepsvorming

Een veilige, positieve en gezellige sfeer vinden wij erg belangrijk. Hierdoor kunnen de leerlingen goed tot spelen en leren komen. Samen met de leerlingen zijn er daarom groeps-, speel- en werkregels opgesteld. Daarnaast werken we met de socaal-emotionele methode KiVa. Via de verhalen van Rik de Pauw leren fijn met elkaar om te gaan en voor onszelf en elkaar op te komen. Ook doen we regelmatig allerlei verschillende coöperatieve werkenvormen en team- en klassenbouwers. Zo leren we elkaar beter kennen en leren we samenwerken.

Inloop

We starten elke ochtend met een inloop. De leelringen van groep 1-2 werken dan met de ontwikkelingsmaterialen uit de kasten. Dit kunnen taal- of rekenmaterialen zijn of puzzels en materialen voor de fijne motoriek. Groep 3 werkt aan een schrijf- of rekenopdracht of speel een leerspel. Tijdens de inloop hebben de leerkrachten tijd voor instructies en begeleiding in kleine groepjes of individuele leerlingen.

Kring

Na de inloop, starten we de dag gezamenlijk in de kring. Het hulpje van de dag maakt de tijdwijzer in orde. Op maandag praten over het weekend en blikken vooruit op de week dit gaat komen. Ook vinden er diverse andere activiteiten plaats in een kleine of gezamenlijke kring. Bijvoorbeeld: sociaal-emotionele ontwikkeling, verjaardagen, muziek en Engels.

Groep 3

In de ochtend staan de basisvakken lezen, spelling en rekenen centraal. We werken met de methodes Veilig Leren Lezen (lezen & spelling) en SemSom (rekenen). Naast het werken in werkboekjes is er in beide methodes veel ruimte voor spelend en bewegend leren. Zo staat er in de rekenles dagelijks een bewegend rekenacitiveit (binnen en/of buiten) op het rooster, leren we de letters via de Speellessets en oefenen we de spelling buiten met een stoepkrijt- of speurtochtdictee.

Spelen en werken

In groep 1 en 2 zijn er diverse momenten op de dag waarop de leerlingen zelf gaan spelen en werken. Ze kunnen kiezen uit diverse hoeken om te spelen. Zo hebben wij een bouwhoek, huishoek, constructiehoek en creahoek. Naast het vrije spel, stellen wij per week ook een aantal activiteiten verplicht. Deze "werkjes" plannen de leerlingen zelf in. Hiermee stimuleren wij de zelfstandigheid en werken wij aan de voorbereiding van eigenaarsschap. 

In kleine kring is er ruimte voor reken- en taalactiviteiten. We stimuleren dan het getalbegrip, gaan aan de slag met meten & meeetkunde, doen auditieve (o.a. rijmen) spelletjes en ontdekken de wereld van klanken en letters. We lezen dagelijks voor.

Planbord

De dagindeling, de werkjes, de keuze voor het vrije spel is op een planbord zichtbaar. Via dit planbord stimuleren wij de zelfstandigheid en het eigenaarsschap van de leerlingen. Door te werken met het planbord, hebben de leerlingen vrijheid in wat ze wanneer gaan doen en moeten ze ook zelf goed in de gaten houden dat het werk aan het eind van de dag of week is afgerond.

De leerlingen maken  hun keuze voor een activiteit via een knijper. Ook kunnen wij als leerkrachten de leerlingen op deze manier bij bepaalde activiteiten inplannen.

Thematisch werken

We werken schoolbreed aan de hand van thema's. Gedurende de hele dag staat het thema centraal. We proberen zoveel mogelijk activiteiten aan het thema op te hangen en maken voor groep 1-2 gebruik van de projecten van Kleuteruniversiteit. Op maandag-, dinsdag- en donderdagmiddag werken we met de hele groep samen d.m.v. GO! thematisch werken. Zo kunnen we het thema nog meer verdieping geven.

Lichamelijke ontwikkeling

Voor jonge kinderen is beweging belangrijk. De leerlingen van groep 1 en 2 spelen dagelijks buiten.

Daarnaast gymmen we op woensdag in de sportzaal. Deze lessen worden gegeven door de vakleerkracht gym van uit de BSF. Op vrijdagmiddag hebben wij met groep 1-2-3 pleingym. Deze les wordt gegeven door de groepsleerkracht.

Leerzame activiteiten en schoolreisje

Elk jaar kunnen wij ons inschrijven voor leerzame natuuruitstapjes bij het IVN (vereniging voor natuur- en milieu educatie). Zo kunnen we o.a naar het Kabouterbos en het Eekhoornpad.

Wij doen mee aan de Kinderboekenweek, de Nationale voorleesdagen en ontvangen gastlessen vanuit de bibliotheek.

We doen mee aan de Week van de Techniek.

Elk schooljaar gaan we met groep 1-2 ook op schoolreisje. We gaan samen met groep 4-5-6. Omdat we met meerdere groepen gaan, hebben we meerdere locaties waar we naar toe gaan. Elk schoolreisje is weer anders, maar vooral ontzettend leuk en gezellig!