Structureel Coöperatief Leren

Wij willen een zo hoog mogelijke betrokkenheid van alle leerlingen bij het leren. Om dit te bereiken gebruiken wij de structuren van Coöperatief Leren. Tevens is het coöperatief leren goed voor de sociaal en emotionele ontwikkeling van de leerlingen en draagt het bij aan een positief klassenklimaat.

Afbeeldingsresultaat voor coöperatief leren in het basisonderwijs

Bij het coöperatief leren maken we gebruik van de kennis van elkaar. Doordat het samenwerken volgens vaste structuren verloopt, is het voor alle leerlingen duidelijk wat zij moeten doen en wat er van hen verwacht wordt. Door de leerlingen naast de positieve wederzijdse afhankelijkheid ook individuele verantwoordelijkheid te geven, blijven de leerlingen betrokken. Tevens zijn er door de structuren veel leerlingen tegelijkertijd actief.